آشنایی با روش های نصب پمپ آب

آشنایی با روش های نصب پمپ آب

آشنایی با روش های نصب پمپ آب

آموزش صفر تا صد نصب پمپ آب با مخزن

بصورت کلی مکانیزم  پمپ آب به این صورت است که به کمک نیروی خارجی که توسط یک الکتروموتور تولید می شود، سیالات را در فشارهای مختلف منتقل می کند، در ساختار پمپ آب یک مخزن وجود دارد که جدا از بهبود عملکرد پمپ آب در مواقع ضروری برای ذخیره آب نیز کاربرد دارد.

گام اول در نصب پمپ آب خرید لوازم زیر است، تجهیزات اصلی برای نصب پمپ به شرح زیر می باشد :

1. تانکر ذخیره آب

2. پمپ (ابعاد با توجه به تعداد واحدها)

3. کلید اتوماتیک (برای اتومات شدن روند کار پمپ) میتوانید از پرشر سوئیچ هم استفاده کنید.

4.اتصالات لازم که شامل مواردی از قبیل پنج راهه، درجه فشار، شیر یکطرفه (به دلیل اینکه برگشت نداشته باشیم مورد استفاده قرار میگیرد)، شیر قطع کن (در زمان خرابی ها، تعمیرات و جداکردن مسیر خروجی پمپ از مسیر بای پس) که برای کلید اتوماتیک استفاده می شود.

همچنین اتصالاتی نظیر شیر، مهره ماسوره (که برای بهتر شدن لوله کشی و سایر اتصالات مورد استفاده قرار میگیرد)، منبع تحت فشار(منبع انبساط و منبع باد) برای خروجی تانکر به ورودی پمپ بکار میروند.

لازم به ذکر است که ظرفیت منبع با توجه به پمپ و تعداد واحدهای ساختمانی مورد نظر، محاسبه میشود و برای اتصال بهتر بین منبع و پمپ از شلنگ فشارقوی یا لوله کشی استفاده می شود.

بعداز خرید وسایل لازم جهت نصب پمپ آب، از نصب گام به گام پمپ آب پیروی میکنیم.

در مرحله ی اول برای نصب پمب آب خانگی ما به یک جریان برق، یک لوله ورودی آب و یک خروجی آب احتیاج داریم. همچنین برای اتصال پمپ به جریان برق از جعبه تقسیم روی پمپ استفاده می کنیم که از این جعبه تقسیم یک کابل دو رشته ای بیرون آمده است، یک رشته سیمی که نیاز است به برق شهری وصل کنیم را به این رشته سیم متصل می کنیم.

در مرحله ی بعد باید اتصالات ورودی و خروجی مربوط به پمپ را وصل کنیم، به همین منظور یک سری لوله که باید به خروجی پمپ وصل شوند را متصل میکنیم. جنس اتصالات را با توجه به سایز ورودی و خروجی پمپ انتخاب می کنیم و بسته به کاربرد و محل استفاده میتواند فلزی، پی وی سی(PVC) و یا جنس های دیگر باشد.

در مرحله ی بعد خروجی پمپ را به ورودی آب مصرفی متصل می کنیم، از خروجی پمپ دو انشعاب گرفته شده است که  یکی برای آب مصرفی و دیگری برای هواگیری پمپ در نظر گرفته میشود. سپس ورودی پمپ آب را وصل می کنیم، این ورودی به منبع یا یک چاه آب وصل می شود که پایین تر از پمپ است (این منبع جایی است که از آن آب به سطوح بالاتر پمپاژ می شود)، به این ترتیب پمپ آب نصب خواهد شد. نکته قابل ذکر و حائزاهمیت این است حتما هواگیری انجام شود. به همین منظور آب را به صورت دستی داخل پمپ میریزید و هرزمان احساس کردید لوله از آب پر شده است، جریان برق را وصل می کنید و شیر مربوط به لوله هواگیری را می بندید، به این عملیات نیز هواگیری میگوییم.

دو مدل نصب برای پمپ آب وجود دارد که با مخزن و بدون مخزن می باشد اما اجرا و نصب پمپ آب بدون مخزن غیرقانونی است و در صورت مشاهده توسط اداره آب و فاضلاب جریمه خواهید شد. در ادامه برای اطلاع و آشنایی بیشتر شما، روش نصب پمپ بدون مخزن را بررسی مینماییم.

پمپ_آب_خانگی_تیوان صنعت

 

روش نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

نصب پمپ آب بدون مخزن بسیار ساده تر از نوع مخزن دار آن است چراکه نیاز به لوله کشی و استقرار مخزن ندارد، ابتدا بهتر است وسایل موردنیاز برای نصب را تهیه کنید و سپس کار نصب را انجام دهید، لوازمی از قبیل شیر (یکطرفه)، مهره ماسوره، ست کنترل و لوله آب با قطر متناسب با پمپ در این روش مورد استفاده قرار میگیرند. لازم به ذکر است که باید برای پمپ هایی که قدرتی بیشتر از نیم اسب بخار دارند، از عایق صوتی استفاده شود.

پس از خرید لوازم مورد نیاز حالا زمان آن رسیده که محل مناسبی را برای نصب پمپ انتخاب کنید، محل نصب باید شرایط زیر را داشته باشد :

1. محل نصب پمپ باید صاف و یکدست باشد.

2. مکان نصب سرپوشیده باشد و از تابش نورخورشید حفظ شود.

ابتدا پمپ را بعد از کنتور، در مسیر جریان لوله اصلی بگذارید و پس از آن پمپ را در محل مورد نظر در منزل یا محیط انتخابی مستقر کنید، همچنین در هنگام نصب باید به دو نکته توجه ویژه داشته باشید :

اولا، ابتدا باید ورودی پمپ را پیدا کنید، بعد از پیدا کردن محل مورد نظر، ورودی و خروجی پمپ آب خانگی را به سیستم لوله‌کشی آب در ساختمان وصل کنید و نکته دوم آن، حتما شیر یکطرفه نصب کنید، بمنظور عدم بازگشت آب به داخل پمپ در زمانی که خاموش است باید شیر یکطرفه نصب کنید، شیر یکطرفه بعد از پمپ قرار میگیرد تا درصورت خاموشی به پمپ فشار وارد نشود.

درست است که نصب پمپ بدون مخزن آسان است اما درکنار مزیتی که دارد، معایبی هم هست که در ادامه به آن می پردازیم.

1. نصب پمپ بدون مخزن غیرقانونی است و در صورت مشاهده شرکت و آب و فاضلاب شهری، فرد خاطی را جریمه خواهد  کرد.

2. درهنگام قطعی آب، آبی نخواهید داشت (به علت نبود مخزن).

3. هوای اضافه وارد لوله میشود و در نتیجه مصرف افزایش پیدا میکند.

4. فشار منفی در لوله آب شهری به وجود می آید و باعث نشت آلودگی و به خطر انداختن سلامت افراد می شود.

5. تفاوت زمانی که پمپ شما روی مخزن نصب نشده است با وقتی که پمپ همراه با مخزن است، این است که استهلاک بسیار زیادی برای شما در پی دارد و هرزمان که شیرهای آب باز و بسته شود، پمپ نیز خاموش و روشن میشود. این در صورتی است که اگر پمپ با مخزن داشته باشید، نه‌تنها استهلاک مصرف‌تان بالا نمی‌رود، بلکه عمر دستگاه پمپ‌ تان هم زیادتر می‌شود.

راهنمای انتخاب پمپ آب مورد نیازتان

پمپ های آب عموما برای تامین فشار منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرند، برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب باید پمپی را انتخاب کنیم که فشار و دبی مورد قبولی داشته باشد لازم به ذکر است که مهمترین مشخصه ای است که برای انتخاب پمپ مورد توجه قرار می گیرد، دبی (میزان آب جابجا شده در واحد زمان) است. مشخصه بعدی ارتفاعی است که پمپ می تواند آب را پمپاژ کند و به طبقات برساند، برای محاسبه ارتفاع پمپ مورد نیازتان، ارتفاع کل ساختمان را باید در سه ضرب کنید. ارتفاع با علامت (H) روی بدنه پمپ نمایش داده می شود. مشخصه بار در انتخاب پمپ، گزینه مورد توجه بعدی است. (بار به میزان فشار مورد نیاز برای هدایت آب در یک لوله عمودی به ارتفاع 10 متر گفته میشود.)

با توجه کافی به این فاکتورها می توانید پمپ آب خانگی ایده آل خود را برای واحد مسکونی یا محل کار خود تهیه کنید.

جدول زیر شامل توان پمپ و بهترین کاربری پمپ آب است که میتوانید از آن در هنگام خرید استفاده کنید.

 

توان پمپ

کاربرد 

نیم اسب

ساختمان های یک طبقه با حداکثر متراژ 150 متر مربع

یک اسب

ساختمان های سه طبقه و شش واحد با حداکثر متراژ 75 متر مربع

یک اسب جتی

ساختمان های چهار طبقه و با هشت واحد و متراژ حداکثر 68 متر
یک اسب دوپروانه ساختمان های چهار طبقه و با هشت واحد با حداکثر 75 متر مربع
یک و نیم  اسب دوپروانه ساختمان های پنج طبقه 10 واحد با حداکثر متراژ 100 متر مربع 
دو اسب ساختمان های پنج طبقه و با چهارده واحد با حداکثر متراژ 100 متر مربع
چهار اسب دو پروانه مجتمع های مسکونی 20 واحد و واحد هایی با متراژ 100 متر
بوستر پمپ مجتمع های مسکونی بیش از 20 واحد

 

پمپ هم مانند هر وسیله دیگر نیاز به تعمیر و نگهداری دارد که این کار توسط متخصصین انجام می شود و ما آن را انجام نمی دهیم، نکته ای که ما باید به آن توجه کنیم این است که جدا از تعمیر ونگهداری، لازم است برای حفظ دستگاه و خودمان، مسائل ایمنی را رعایت کنیم تا دچار مشکل نشویم.

نصب_پمپ_آب_تیوان صنعت

 

نکات ایمنی درباره پمپ آب

1. پمپ خود را با فاصله مناسب از دیوار و سایر موانع نصب کنید.

2. هرگز اجازه ندهید پمپ بیش از اندازه داغ شود، در صورت بروز این مساله پمپ را مدتی خاموش کنید.

3. پمپ را فقط در مواردی که برای آن ساخته شده است مورد استفاده قرار دهید.

4. پمپ را از یخ زدگی حفظ کنید.

5. نصب پمپ را به افراد متخصص بسپرید و اگر مهارت این کار را ندارید خودتان اقدام به نصب نکنید.

6. پمپ را به صورت دوره ای سرویس کنید که این کارباید توسط متخصص انجام شود و لوازم مستعمل را تعویض کنید.

7. پمپ خریداری شده دفترچه راهنمای جامع و کاملی دارد ، در نتیجه هرگز دفترچه راهنما را نادیده نگیرید.

خطرات تهدید کننده به علت رعایت نکردن استانداردهای لازم پمپ

1. خطرات به وجود آمده بر اثر افزایش دما

2. انفجار احتمالی ناشی از افزایش بیش از حد حرارت در محیط کار

3. خطرات زیان بار فیزیکی در صورت عدم رعایت فاصله کافی از تجهیزات

4. وجود خرابی های احتمالی در اجزای داخلی پمپ ها

5. به خطر افتادن سلامت اپراتور های پمپ ها با توجه به این موضوع که اکثر اجزای پمپ ها و الکتروموتور ها، متشکل از قسمت های دوار و خطرناک می باشند.

6. خطر برق گرفتگی

7. خطر ناشی از نشتی در پمپ

مشکلات عمده پمپ های آب و روش های تعمیر و رفع مشکل

مشکلات ست کنترل که عمده ترین مشکل ست کنترل این است که ممکن است روشن نشود و یا یکسره کار کند، یک پیچ تنظیم فشار داخل آن وجود دارد که  با باز کردن آن و تنظیم پیچ با توجه به ایراد، این مشکل حل می شود، اگر ست کنترل درست شد از آن استفاده می کنیم اگر نه ست کنترل باید تعویض شود.

مشکلات پمپ که بخش مهمی از مشکلات پمپ مربوط به منبع تحت فشار است که ممکن است کار نکند، یک سره کار کند، قطع و وصل شود، فشار آب کم باشد و یا نشتی کند و سرو صدا داشته باشد.

یکسره کار کردن پمپ که ابتدا اتومات پمپ را چک می کنیم، از قسمت پیچ تنظیم فشار مقداری آن را شل می کنیم، اگر این مشکل حل شد از پمپ استفاده میکنیم واگرنه پلاتین این بخش چسبیده است و باید آن را تعویض کنیم.

فشارکم آب و قطع و وصل شدن آن که عمده ترین مشکل فشار کم آب و قطع و وصل شدن برمی گردد به منبع تحت فشار، از بالا تنظیم فشار را چک میکنیم تا ببینیم باد دارد یا نه، اگر باد نداشت باید باز شده و باد زده شود، اگر از این قسمت آب بیرون آمد منبع سوراخ است و باید تعویض شود.

خرابی های داخل پمپ که صدای موتور، کم شدن فشار آب، خرابی پروانه داخل پمپ از جمله خرابی های داخل پمپ است، زمانی که پمپ به صدا میافتد ایراد از بلبرینگ هاست  که این کار توسط سیم پیچ ها در کارگاه انجام می شود و زمانی که فشار آب کم است اشکال از پروانه داخل پمپ است که ممکن است سوراخ یا آب شده باشد لازم به ذکر است که پروانه پلاستیکی آب می شود و جنس برنجی و استیل آن به مرور زمان سوراخ می شود در این صورت باید تعویض شود.

برای تعمیر پمپ ها لازم نیست خودتان اقدام کنید، این کار توسط متخصصین و در کارگاه ها توسط سیم پیچ ها انجام می شود، پمپ ها معمولا نیاز به هواگیری و روغن کاری ندارند چون توسط شرکت سازنده این کار انجام شده است. هواگیری درهنگام نصب و همان سری اول انجام می شود و دیگر نیازی به این کار نیست، مگر اینکه منبع تحت فشار سوراخ شده و باد و آب داخل لوله قاطی شده باشد، که آن هم نیاز به بررسی دارد.

جمع بندی و سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم روش های نصب پمپ آب را به کامل ترین و ساده ترین شکل خدمت شما توضیح دهیم تا در صورتی که قصد نصب پمپ را دارید بتوانید از آن استفاده کنید. اگر همچنان سوالی در ذهنتان است میتوانید از راه های ارتباطی ما که شامل بخش مشاوره تخصصی سایت تیوان صنعت یا با شماره های ما و یا از طریق چت آنلاین سایت تیوان صنعت در کمترین زمان ممکن با کارشناسان و مشاوران با تجربه ما در ارتباط باشید. ما در تیوان صنعت درتلاشیم تا ضمن تضمین اصالت کالای انتخابی تان، شما عزیزان انتخاب بهتر و راحت تر محصول مورد نظرتان را رقم بزنید.

 

 

 

لوگو تیوان صنعت

انواع پمپ، موتورژنراتور و الکتروموتور | فروشگاه اینترنتی تیوان صنعت

کارشناسان و مشاوران با تجربه و متعهد فروشگاه اینترنتی تیوان صنعت همواره تلاش در جهت تامین نیازهای شما عزیزان با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را داشته و به صورت تمام وقت در خدمت هم میهنان عزیز می باشند. مشتری مداری، ارتقای کیفیت خدمات، ارزش آفرینی و تامین منافع مشتریان از اعتقادات، باورها و اولویت های این مجموعه می باشد. مشاوران این شرکت با فعالیتهای تخصصی در زمینه فروش ادوات خانگی، صنعتی، کشاورزی و ساختمانی در نظر دارند ضمن ارتقاء کیفی خرید آسان طیف وسیعی از محصولات صنعتی را به مصرف کنندگان محترم عرضه نمایند.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

viewBox="0 0 24 24" fill="none" viewBox="0 0 22 22" fill="none"